Ricinolja

Kort fakta om ricinolja: 
Ricinolja eller laxerolja, är en fet olja som erhålls ur fröna från ricinväxten Ricinus communis. Den har framställts fabriksmässigt i stor skala i Indien med flera länder, samt flera västländer. Ricinolja används som laxeringsmedel men dock inte förstahandsvalet längre vid mag och tarmproblem. Oljan har god smörjande effekter och används även till stora maskiner.
 
MIN erfarenhet av ricinolja: jag använde ricinolja för ett bra tag sen i ca 5 veckor. Jag själv upplevde ingen större skillnad på längden. Men däremot fick jag väldigt mycket plitor och finnar i hårbotten som kliade galet mycket. Så jag själv tyckte inte alls att oljan gjorde någon bra effekt på mitt hår faktiskt. Sen är väl jag löjlig kanske men jag vill inte använda något i mitt hår/hårbotten som inte är framställt för att användas i håret :) 
 
Däremot är det väldigt många som använt ricinolja och sett en märkbar skillnad. Men där tror jag också att när man applicerar oljan i hårbotten och masserar in den så stimulerar man hårsäckarna och det tror jag mest på att det får håret att växa snabbare :) 
Men jag säger varken bu eller bä om oljan, kan inte säga att den inte funkar eller funkar. 
Funkar det för dom flesta så är det ju ett grymt lätt och billigt sätt att få längre hår :)
 
Har ni använt ricinolja? Vad har ni för erfarenhet av oljan? 
Skicka gärna före och efterbild till våran mail om ni använt oljan. Vore riktigt kul att se :)
 
 
Recinolja fins att köpa på apotek, hälsokostbutiken och diverse onlineaffärer för en billig peng. Ca 40kr för en liten flaska! 
 
Kram Elise 

Edit:
Hej, Emelie här! Tänkte bara skriva att jag håller med Elise vad gäller effekten av denna oljan och att det enligt oss mestadels beror på massagen man ger hårbotten vid applicering. Jag googlade lite för att titta vad andra hade fått för resultat och kom över många som hade skrivit "jag har fått massa nya småhår i hårbotten så den funkar" som frisör hittar jag 2 fel i den meningen.
1, Man kan inte skapa nya hårsäckar med en olja! Bokstavligt talat omöjligt! 
2, Dessa nya små hårstrån som nämns känner jag spontant mer beror på att flera hårstrån har gått av vid applicering av oljan! 

Detta är en extremt trög och fet olja! Matolja*100, och för er som har testat vet att den är riktigt seg att kunna massera in i hårbotten! Om ni läser inlägget under där jag förklarar hur svårt det är att få bort vanlig hårolja ur håret så kan ni ju bara tänka er vad som krävs för att få ut denna. Så att folk upplever håret mer glansigt efter användning kan ju bero på att halva produkten fortfarande sitter kvar i håret. 

Så om vi ska dra en slutsats av både min och Elise's erfarenhet så växer håret mer pga massagen och inte själva oljan. 

Inläggen kanske inte blir vad ni väntar er då det kanske upplevs som vi "dissar" allt vi skriver om, vi skulle Kunna skriva att oljor, silikoner osv är bra för håret precis som dom säger i reklamerna på TV, men det är inte syftet med denna bloggen! Syftet är att vi ska lära er vad som egentligen händer med era hår när vi använder alla dessa produkterna och vi hoppas att ni i slutändan uppskattar ett långsiktigt resultat än alla snabbfix som finns ute på marknaden!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback